Bersua Dalam Murka

Dari Abdullah r.a katanya,:

“Rasulullah s.a.w bersabda:”Siapa yang mengambil harta orang Islam dengan sumpah palsu, nescaya orang itu akan menemui Allah sedangkan Allah marah kepadanya.”

al-Bukhari

Huraian

Manusia, apapun perbuatannya, pasti akan bertemu dengan Allah S.W.T. Perjalanan menuju Allah, bukanlah perjalanan biasa sebagaimana perjalanan lahiriah dari satu tempat ke tempat lain. Perjalanan menuju Allah memerlukan persiapan dan bekalan yang cukup.

Manusia yang baik amalannya akan menemui Allah dalam keadaan yang cukup selesa dan bahagia, sebaliknya pula orang yang buruk amalannya semasa di dunia. Mereka bakal menemui Allah dengan perasaan gerun dan takut. Sesungguhnya Allah S.W.T amat murka terhadap sesiapa sahaja yang melakukan dosa dan kejahatan kerana ia merupakan perbuatan yang melambangkan penentangan terhadap perintah-Nya.

Justeru, tidakkah kita merasa malu jika di akhirat kelak kita datang menghadap Tuhan tetapi dalam keadaan diri bergelumang dengan dosa dan kehinaan. Maka untuk mengelaknya jadikanlah hidup kita bermakna di dunia dan bererti di akhirat, kenanglah wajah Allah yang senantiasa kita harap untuk dapat melihatnya di syurga kelak sebagai balasan dari pemanfaatan hidup kita di maya pada ini.

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Leave a Comment